Sähköautot

Autoliikenteen sähköistyminen näkyy laajasti: kaduilla ja teillä vastaan tulee eri valmistajien automalleja, joiden käyttövoima on osittain tai kokonaan sähkön varassa. Latauspisteitä löytää erilaisilta pysäköintipaikoilta kauppakeskuksista taloyhtiöiden autopaikoille. Muutosta ajaa niin kansainvälinen sääntely bensiini- ja dieselkäyttöisistä autoista luopumiseksi, mutta myös autonvalmistajien päätökset luopua näiden valmistamisesta. Henkilöautoliikenteeseen rekisteröidään siksi kasvavissa määrin ladattavia sähköautoja.

Ladattavista sähköautoista puhuttaessa tarkoitetaan sellaisia ajoneuvotyyppejä, joiden käyttö vaatii latauspistettä. Tällaisia ajoneuvotyyppejä ovat täyssähköauto sekä hybridiauto, jossa on latausominaisuus.

Täyssähköauton  – tai arkisemmin sähköauton – voimanlähteenä on sähkömoottori, joka saa tarvitsemansa energian akkuun ladatusta sähköstä. Akku ladataan sähköauton latauspisteellä, eli sähkö on lähtöisin sähköverkosta.

Ladattava hybridiauto on täyssähköauton rinnalla toinen malli, jonka käyttöön tarvitaan sähköauton latauspiste. Akusto on täyssähköautoon verrattuna pienempi. Ladattavan hybridiauton voimanlähteenä on sekä sähkömoottori että polttomoottori.

Liikennekäytössä vuoden 2022 lopulla oli 45 000 täyssähköautoa ja yli 100 000 ladattavaa hybridiautoa.

Muut sähkökäyttöiset liikennevälineet

Tällä verkkokurssilla ei käsitellä seuraavia sähkökäyttöisiä liikennevälineitä:

Tavanomaiset itselataavat hybridiautot. Vaikka nämäkin mallit toimivat sekä sähkö- että polttomoottorilla, tavanomaista hybridiautoa ei ole mahdollista ladata verkkovirralla. Näin ollen sen käyttö ei edellytä sähköauton latauspistettä.

Lisäksi on olemassa erilaisia kevyitä sähkökäyttöisiä ajoneuvoja, joita ei käsitellä tarkemmin tällä kurssilla.