Latauspisteet ja niihin tarvittavat muutostyöt

Sähköautojen lataamiseen liittyy erityisiä termejä, joita on hyvä tietää. Alla on listattuna muutamia käsitteitä, jotka tulevat vastaan latauspisteitä hankkiessa.

Latauslaite on latauspisteellä sijaitseva laite, johon auto kiinnitetään kaapelilla lataamista varten. Latauskaapeli voi olla joko asennettuna suoraan laitteessa tai se voidaan kiinnittää erikseen. Kaapelin pistokkeen tyyppi vaihtelee automallista riippuen:

  • Suko, eli tavanomainen kotitalouspistorasia
  • Type 2, eli sähköauton peruslatauksessa käytettävä pistoke, standardi eurooppalaisissa latauspisteissä
  • Type 1, osassa sähköautoja käytössä oleva pistoke, joka mahdollistaa vain yksivaihelatauksen
  • CCS, pikalataukseen tarkoitettu pistoke
  • CHAdeMO, pikalataukseen tarkoitettu pistoke

Latauspisteellä tarkoitetaan paikkaa, jossa voidaan ladata yhtä sähköautoa kerrallaan. Latauspisteitä on tyypillisesti useita vieretysten.

Kuormanhallinnan tehtävä on valvoa ja tasata sähkönkulutuksesta aiheutuvaa kuormaa. Kuormanhallinnalla voidaan pienentää usean laitteen yhtäaikaisesta käytöstä aiheutuvaa kulutuspiikkiä, jakaa tasaisesti käytettävissä oleva latausteho useamman latauspisteen ollessa yhtäaikaisesti käytössä tai ohjata sähkönkulutusta edullisemman sähkön hinnan tunneille.

Tässä luvussa käsittelemme näitä termejä ja niiden merkitystä tarkemmin.

Sähköautojen lataamiseen liittyvät yksiköt

Keskeisimmät sähköauton lataukseen liittyvät yksiköt ovat kilowatti (kW) sekä ampeeri (A). Kilowattia käytetään kuvaamaan sitä, miten suurella teholla sähköautoa voidaan ladata ja kuinka paljon sähköä auto kuluttaa.

Esimerkki: täyssähköauto kuluttaa 20 kWh sadan kilometrin matkalla. Autoa voidaan ladata taloyhtiön latauspisteellä 15 kW teholla, eli yhden tunnin latauksella akun varaus kasvaa 15 kW. Yhden tunnin latauksella voidaan tällöin ajaa 75 kilometriä. [ladattu teho/kulutus] [15 kW / 20 (kWh/100km)]

Latauksen sähkövirran yksikkö on ampeeri. Latausvirta määrittää sen, kuinka nopeasti akkua voidaan ladata. Kotitalouspistorasian ja kotilataukseen tarkoitetun kaapelin latausvirta on tyypillisesti 8-10 A (hidaslataus), kun taas sähköauton latauspisteellä ladattaessa sähkövirta voi olla 16 tai 32 A (peruslataus).

Esimerkki: perhe matkustaa täyssähköautolla. He pysähtyvät lounaalle ja haluavat ladata sähköautoa tunnin ajan.
Kotitalouspistorasiassa sähkövirta on 8 A, jolloin akku latautuu tunnissa 230 V * 8 A = 1,8 kW
Latauspisteellä sähkövirta on 16 A, jolloin akku latautuu tunnissa 230 V * 16 A = 3,6 kW