Sähköauton lataus ja tehomaksut taloyhtiössä

/ Uutinen

Sähköautojen lataus ja latauspisteiden hankinta herättää usein kysymyksiä taloyhtiöissä, ja viime aikoina ovat etenkin sähkö- ja tehomaksut mietityttäneet. Tässä artikkelissa kerromme, miten tehomaksu määräytyy ja miten taloyhtiö voi kustannuksiin itse vaikuttaa.

Asukasviestinnällä voidaan ohjata asukkaiden kulutuskäyttäytymistä: Asukkaita on hyvä muistuttaa säännöllisesti hinnoista, ja että sähköautoa on hyvä ladata silloin, kun auto on pidempään pysäköitynä – esimerkiksi yön aikana.

Sähkö- ja tehomaksun määräytyminen

Sähkön kokonaishinta koostuu veroista, sähköenergiasta ja sähkönsiirtomaksusta. Veron osuus sähkön hinnasta on noin kolmannes. Sähköenergian hinta riippuu siitä, millä hinnalla taloyhtiö ostaa sähköenergiaa ja onko käytössä esimerkiksi pörssisähkö. Hinta muodostuu käytetystä sähkön määrästä (snt/kWh) sekä perusmaksusta (€/kk), joka on kiinteä kuukausittainen maksu.

Sähkönsiirron hoitaa aina paikallinen sähköverkkoyhtiö (esimerkiksi Helsingissä Helen Oy), ja se määräytyy sulakekoon ja tehon mukaan. Toisin sanoen mitä enemmän asiakas rasittaa sähkön siirtoverkkoa (mitä suurempi teho), sitä enemmän hän maksaa verkon käytöstä. Tehomaksulle ei ole yhtä laskentatapaa, mutta hetkelliset kulutuksesta aiheutuvat tehopiikit nostavat kuukausittaisen sähkölaskun summaa.

Sähköverkkoyhtiö voi esimerkiksi laskea viimeisen kuukauden kolmen korkeimman sähkötehon tunnin keskiarvotehon, ja laskuttaa sen mukaan. Esimerkiksi Helenillä on tämän hinnaston mukaan pienjännitetehosiirto – sopimuksessa tehomaksu 5,58 €/kW, kk, joten keskiarvoteho vaikuttaa suoraan tehomaksun summaan. Keskiarvoteho tarkistetaan kuukausittain. Tehomaksuilla sähköyhtiöt pyrkivät ohjaamaan sähkön kulutusta tasaamalla kulutuspiikkejä.

Kokosimme artikkelin loppuun esimerkkilaskuja tehon vaikutuksesta tehomaksuun.

Kuva: Helen

Tehomaksu ja sen hallinta

Korkeita tehopiikkejä voidaan hallita kulutustottumuksilla, joten kotitaloudet voivat omalla kulutuskäyttäytymisellään vaikuttaa tehomaksuihin. Sähköautojen lataus nostaa tehoa hetkellisesti, joten latauksella on vaikutusta tehon suuruuteen. Täyssähköautot ottavat yleensä peruslatausta (latausaika joitain tunteja) noin 11 kW teholla ja nopeampaa teholatausta 50–150 kW teholla. Latausnopeuteen vaikuttaa sähköauton sisäänrakennettu laturin teho ja huomionarvoista on, että huipputehot eivät kestä koko lataustapahtumaa, vaan ratkaiseva tekijä on latauksen keskiteho.

Helenillä tehomaksua laskutetaan tällä hetkellä vain arkipäiviltä klo 7–21, joten lataamalla tämän ajan ulkopuolella ei tehomaksua kerry. Latausrajoitus voi kuitenkin helposti aiheuttaa erimielisyyksiä asukkaiden kesken, joten avain voi löytyä hintojen lisäksi itse latauspisteestä ja asukastiedotuksesta.

Asukastiedottamisella ja hinnalla voidaan ohjata asukkaiden kulutuskäyttäytymistä. Jos yöaikainen lataus on huomattavasti päiväsaikaista latausta edullisempaa, maksavat päivisin lataavat korkeamman tehomaksun aiheuttajat myös korkeamman hinnan. Asukkaita on hyvä muistuttaa säännöllisesti hinnoista, ja että sähköautoa on hyvä ladata silloin, kun auto on pidempään pysäköitynä – esimerkiksi yön aikana. Jos latauspiteet ovat taloyhtiön hallinnassa, voidaan lataustehoa säädellä älykkäällä latausjärjestelmällä ja tehon rajoituksella. Markkinoilla on saatavilla erilaisia älykkään latauksen järjestelmiä, jossa lataustehon määrää voidaan säädellä automaattisesti ja reaaliaikaisesti. Latauksen ajankohta voidaan määrittää esimerkiksi sähkön hinnan mukaan niin, että lataus tapahtuu edullisempaan ajankohtaan, esimerkiksi yöllä. Lisäksi lataustehoa voidaan rajoittaa asettamalla tehokatto, joka jaetaan taloyhtiössä lataajien kesken. Latausjärjestelmää suunniteltaessa ja muuttaessa on tärkeää huomioida asukkaiden yhdenvertaisuuden säilyttäminen ja avoin asukasviestintä.

Esimerkkilaskuja

Esimerkki 1

Taloyhtiön maksama tehomaksu on 5,58 €/kW.
Asukas 1 lataa hybridiään joka päivä 4,6 kW:n teholla ja Asukas 2 lataa täyssähköautoa kerran viikossa 11 kW:n teholla.
Tehomaksujen osuus 4,6 kW + 11 kW= 15,6 kW * 5,58 €/kW = 87,05 €

Esimerkki 2

Taloyhtiön maksama tehomaksu on 5,58 €/kW.
Asukas 1 lataa hybridiään joka päivä 4,6 kW:n teholla ja Asukas 2 lataa täyssähköautoa kerran viikossa 11 kW:n teholla.
Lisäksi asukas 3 lataa täyssähköautoaan 22 kW:n teholla muutaman tunnin.
Tehomaksujen osuus 4,6 kW + 11 kW + 22 kW= 37,6 kW * 5,58 €/kW = 209,10 €

Esimerkki 3

Taloyhtiön maksama tehomaksu on 5,58 €/kW.
Kolme asukasta lataa hybridiään samanaikaisesti 4,6 kW:n teholla.
Tehomaksujen osuus 4,6 kW + 4,6 kW + 4,6 kW = 13,8 kW * 5,58 €/kW = 77 €

Tehomaksu määräytyy huipputehon mukaan, ei latauspäivien lukumäärän mukaan. Esimerkkilaskujen taloyhtiössä ei ole lataustehon rajoitusta/älykästä latausta.

Siirry takaisin sivun alkuun