Isännöitsijän tehtävät viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa muodostavat kokonaisuuden, joka varmistaa järjestelmällisyyden ja vaikuttavuuden:
- Laadi hallituksen kanssa yhdessä selkeä viestintäsuunnitelma ja vuosikello
Määrittele, mitä viestitään, milloin ja millä kanavilla. Esimerkiksi keväällä taloustiedote ja syksyllä lämmityskauden ohjeet.
- Viestitä ennakoivasti
Älä odota ongelmatilanteita – tiedota ajoissa remonttien valmistelusta, kulutuskehityksestä ja energiatehokkuustoimista.
- Hyödynnä monikanavaisuutta
Käytä perinteisiä ja digitaalisia kanavia rinnakkain, jotta viestit tavoittavat kaikki osakkaat ja asukkaat.
- Konkreettiset ohjeet
Isännöitsijä voi lähettää säännöllisiä infokirjeitä. Lämpötilaohjeet, kulutusraportit, vinkit energiansäästöön – mielellään havainnollisin kuvin tai esimerkein.
- Luo jatkuvuutta ja toistuvuutta
Toista tärkeät teemat vuosittain samaan aikaan, se lisää ymmärrystä ja helpottaa toimenpiteisiin sitoutumista.
- Avaa palautekanavia
Sähköpostiosoite, palautelaatikko tai isännöintijärjestelmän yhteydenottolomake.
- Suosittele taloyhtiön hallitusta nimeämään viestintävastaava
Hallituksen jäsen, joka on vastuussa säännöllisestä viestinnästä kaikille taloyhtiön asukkaille ajankohtaisista asioista energiatehokkuus mukaan lukien.