Viestintäsuunnitelma ja vuosikello

Isännöitsijän tehtävät viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa muodostavat kokonaisuuden, joka varmistaa järjestelmällisyyden ja vaikuttavuuden:

  • Laadi hallituksen kanssa yhdessä selkeä viestintäsuunnitelma ja vuosikello
    Määrittele, mitä viestitään, milloin ja millä kanavilla. Esimerkiksi keväällä taloustiedote ja syksyllä lämmityskauden ohjeet.
  • Viestitä ennakoivasti
    Älä odota ongelmatilanteita – tiedota ajoissa remonttien valmistelusta, kulutuskehityksestä ja energiatehokkuustoimista.
  • Hyödynnä monikanavaisuutta
    Käytä perinteisiä ja digitaalisia kanavia rinnakkain, jotta viestit tavoittavat kaikki osakkaat ja asukkaat.
  • Konkreettiset ohjeet
    Isännöitsijä voi lähettää säännöllisiä infokirjeitä. Lämpötilaohjeet, kulutusraportit, vinkit energiansäästöön – mielellään havainnollisin kuvin tai esimerkein.
  • Luo jatkuvuutta ja toistuvuutta
    Toista tärkeät teemat vuosittain samaan aikaan, se lisää ymmärrystä ja helpottaa toimenpiteisiin sitoutumista.
  • Avaa palautekanavia
    Sähköpostiosoite, palautelaatikko tai isännöintijärjestelmän yhteydenottolomake.
  • Suosittele taloyhtiön hallitusta nimeämään viestintävastaava
    Hallituksen jäsen, joka on vastuussa säännöllisestä viestinnästä kaikille taloyhtiön asukkaille ajankohtaisista asioista energiatehokkuus mukaan lukien.